Minirecenze: Originální Samsung MHL - HDMI redukce pro Samsung Galaxy SIII / Note II

Napsáno: 8. 4. 2013 3:07

V dnešní době se pomalu stává HDMI v mobilním přístroji standardem, najdeme ho v mnoha zařízení. Vetšinou ve formě microHDMI, ale existují také výjimky, které žádnou formu HDMI konektoru nemají, přesto zde existuje možnost přenosu HD obrazu na TV a to skrz microUSB s podporou protokolu MHL. V této minirecenzi se podíváme na originální Samsung MHL redukci speciálně udělanou pro velice populární Samsung Galaxy SIII a Note II.

Testováno na : Samsung N7100 Galaxy Note II

MHL je zkratka pro Mobile High-Definition Link, tedy jakýsi standard vyvinuty společnostmi, k připojení mobilních zařízení k HDTV za pomoci microUSB. Standardní redukce užívají 5pin konektory k přenosu obrazu.To Samsung se rozhodl poprvé v případě modelů Galaxy SIII a Note II přijít s inovací a místo klasického 5pinu použít nový 11pin konektor, takže pokud např. vlastníte starou MHL redukci k SII ,nebo jinačí klasickou MHL redukci s SIII a Note II vám nebude už fungovat.

Pokud se ptáte proč Samsung zvolil nový 11pin konektor, jako důvod se uvádí nově použití HDMI a USB OTG na těle redukce zároveň, což možná na papíře vypadá dobře, to samé se ale nedá tvrdit v praxi.

Problém nastává hned v úvodu při prvním zapojení. Zjišťujeme, že MHL kabel není funkční dokud nepřipojíme do microUSB (na obr. č.3) nabíječku, na jednu stranu je výhoda, že můžeme nabíjet během přenášení obrazu na TV, na druhou stranu ne vždy musíte mít po ruce nabíječku. Tím pádem i odpadá používání výše zmíněného microUSB na těle MHL redukce, jako USB host pro připojení příslušenství jako flash pamětí, nebo BT klávesnice což je rozhodně velká škoda.  Nabíječka není třeba pouze pokud vaše televize resp. její HDMI podporuje protokol MHL, pak lze telefon připojit bez nabíječky a přesto se bude nabíjet.

Po připojení k FullHD plasmě LG , jsme testovali první 1080p HD videa, které se zobrazovali na TV v slušné kvalitě, nicméně bylo znatelné o něco nižší snímkovaní - plynulost videa oproti mobilu vedle TV. Nejcitelnější nižší snímkovaní bylo při rychlých scénách, kde se obraz neustále měnil. Nenáročného uživatele tato kvalita přehrávání videa jistě uspokojí, nicméně náročnější uživatele co klade důraz na každý detail asi nikoliv. Rovněž šla zpozorovat na TV menší pixelizace v menu telefonu, což se dá na druhou stranu pochopit, protože obraz je do FullHD na TV přepočítáván z menšího rozlišení telefonu.

Asi jeden z hlavních důvodu pro mnohé uživatele kupující tuto redukci bude, hraní her na velké TV, proto po testu videa jsme se s nadšením vrhli do herního testu. Po připojení dualshocku z Playstation 3 za pomocí Siaxaxis Controller k telefonu jsme zapnuli Modern Combat 4. Jaké nemilé překvapení se projevilo hned po pár prvních minutách hraní na TV. Problém spočíval ve velice znatelnému zpoždění obrazu oproti realitě na mobilu. Takto opožděné reakce dělali hru takřka nehratelnou, asi nemusíme psát, že u FPS a mnoho dalších her je nejdůležitější právě blesková odezva hry na ovládání a díky opožděnému obrazu na TV se z hraní her stala noční můra, na kilometry vzdálená odpočinkové zábavě. Testovali jsme další kousky jako Real Racing 3 ,nebo Need for Speed, ale ve všech případech kazil jakýkoliv požitek ze hry právě opožděný přenos obrazu. Výjimku tvořily pouze hry jako Angry birds, kde není potřeba rychle reagovat. K tomuto všemu šlo o to více pocítit omezené snímkovaní obrazu a hry co jeli na mobilu krásně plynule, působily na TV dost trhavě.

Závěrem

Nemůžeme se ubránit dojmu, že přechod z 5pinu na nerozšířený 11pin byl pouze marketingový tah Samsungu, jak si přijít ještě na dalších pár korun od platících zákazníků navíc. Spíš než funkce totiž přinesl počáteční monopol Samsungu při výrobě tohoto příslušenství.S přemrštěnou cenou začínající na 500kč dostanete nepovedené příslušenství, kde se nedá mluvit ani o kvalitním přenosu obrazu na FullHD TV. Otázkou je jestli je obtěžující zpoždění a malé snímkování způsobeno redukcí, nebo samotným HW zařízení. Ohlasy jednotlivých uživatelů hlásí částečné zlepšení těchto problémů pokud jste připojení na HD READY TV tedy v 720p, toto tvrzení jsme si bohužel neměli jak ověřit v praxi, nastavení obrazu nelze nějak nastavit a po připojení k TV se automaticky přepne do největšího možného rozlišení. Pokud je pro vás přenášení obrazu z mobilu na TV stěžejní funkcí a nemůžete bez ní být, doporučujeme se spíš porozhlédnout po jinačím mobilu se zabudovaným microHDMI, pokud už vlastníte SIII nebo Note II pak už jen můžeme poradit koupit levnější klon redukce z Ebay, který vyjde na přijatelnou cenu kolem 200kč.