Recenze Deus Ex: The Fall

Napsáno: 22. 9. 2013 19:36
Autor článku: Abe
Recenze Deus Ex: The Fall
Deus ex: The Fall je přímým pokračováním hry Deus Ex: Human Revolution pro PS3/XBox360/PC. Tato hra, stejně jako její předchůdce, více než cokoliv jiného připomíná film Blade Runner od Ridleyho Scotta. A to nejenom výtvarnou stránkou, atmosférou, ale také svým hudebním doprovodem. Více níže

Hned z kraje si zodpovíme, zda je tato hra plnohodnotným pokračováním. Ano i ne. Přestože se nedělaly žádné kompromisy, takže zůstal zachovaný stejný grafický styl, hudba, FPS hratelnost, k dohrání této hry je však zapotřebí podstatně méně času. Namísto původních 20 hodin, lze tuto hru dohrát za pouhých 5-6 hodin. Z toho důvodu bych si dovolil označit tuto hru sám spíš jako datadisk, v podstatě další Missing Link (dodatečné rozšíření původní hry Deus Ex: Human Revolution).

Příběh: "Pochmurná budoucnost ovládaná korporacemi"

Deus Ex: The Fall je Prequelem ke hře Deus Ex: Human Revolution. Setkáte se tak tady, coby voják Ben Saxon, opět se všemi záporáky, které v Human Revolution pošlete do Cyberpunkového nebe (nebo spíše pekla?). V této hře je to o to víc pikantnější, protože začínáte po jejich boku. Příběh je jeden z nejlepších co je k vidění na mobilní platformě a stejně jako konzolový předchůdce je rozvětvený, plný zvratů, sledování i intrik. Celý příběh se pak točí kolem zmizelého Neuropozinu, droze kterou potřebují všichni, kteří podstoupili Augmentaci (robotické implantáty). Jejich uživatelé jsou tak rychlejší, silnější, na činnosti, ke kterým by  jinak potřebovali "hračky" ve stylu Jamese Bonda, jim vystačí jejich vlastní tělo. Stejné vylepšení má i vaše postava.

Grafika: "Ach zase ty xichty"

Jestli něco bylo slabou stránkou v Deus ex: Human Revolution, tak to byly obličeje postav a jejich mimika. Když jsem je viděl poprvé, myslel jsem si, že koukám na PS2 a ne na grafiku PS3. Proto nikdo nečekejte v této oblasti na iPadu nějaké zlepšení. Opět jsou obličeje tím nejslabším z grafiky. Naopak vše ostatní je bezchybné a dokonalé. Nejenom detailnost a stejně zlatavý nádech předchozího dílu, ale i spoustu světelných efektů z pouličního osvětlení a neonových poutačů, které mi na iPadu přišly snad ještě o kus lepší. Co mě naopak mile překvapilo byla obloha, veliké zlepšení oproti PS3.

Hudba: "Vangelis křížený Hansem Zimmerem"

Hudba opět patří k tomu nejlepšímu a dokonale navozuje skvělou atmosféru. Už v menu uslyšíte stejný motiv jako z Human Revolution. Člověk se hned cítí jako doma (ahoj babi). Ostatní skladby jsou nejenom převzaté z předchozího dílu,  zazní i jejich lehce upravené verze, uslyšíte ale i zcela nové. Výše zmínění hudební autoři plně vystihují styl hudby. Jsou zde jak pomalejší motivy, podkreslené temnými synthezátorovými basy, tak i rychlejší pasáže s bicími, objeví se zde lehce etno hudební prvky, perfektně dokreslující atmosféru městského slumu.

Ovládání: "Potěší i naštve"

Vývojáři se snažili využít přednosti tabletů a tak má tady hráč hned 2 varianty ovládání. Může hrát skrze virtuální analog stejně jako na herním ovladači (viz. Dead Trigger) anebo se může rozhodnout, zda hrát tuto hru vysloveně jako adventuru. Stačí tak jenom kliknout na místo kam chcete a vaše postava se k němu ihned vydá (poklepání lze v options přenastavit ze 2x na 1x nebo zcela vypnout). Pohybem po displayi se pak už jenom rozhlížíte. Tato varianta je dobrá, pokud se rozhodnete pro kradmé plížení. Pokud chcete hrát víc akčně, je mnohem vhodnější ovládat svou postavu skrze virtuální analog. Velkým plusem je pak namapování ikonických tlačítek. Nevyhovuje vám střelba vpravo dole? Stačí si ji přesunout na místo, které je pro vás víc přirozenější. Co naopak se vývojářům nepovedlo je inventář a výběr zbraní. V obou případech je zapotřebí danou složku podržet, teprve pak naběhne její detail, ze kterého můžete následně vybírat. Při souboji, kdy se hra ani nezpomalí je to nepraktické a většinou tak znamená vaší smrt.

Herní prostředí: "Cesty, cesty, cestičky"

Kromě lineárního úvodu, který proběhne v Moskvě (hráč se v něm alespoň seznámí s herními mechanismy), se celá hra odehrává v Panamě. Toto město je příjemně rozmanité a rozvětvené, nabízí mnoho zákoutí, zkratek i úkrytů. Jejich pozorným prozkoumáním tak získáte nějaké ty náboje, hotovost nebo třeba virtuální figurky postav, které se vám takto odemknou a které si pak můžete v hlavním menu prohlédnout (podobně jako Resident Evil 5). Ulice i vnitřek budov (hotel, club, nemocnice) jsou poměrně slušně zaplněné NPC postavami, se kterými si můžete promluvit. Až na drobné vyjímky to však nemá příliš valný vliv na samotnou hru. Kromě běžných obyvatel se ve městě nacházejí i příslušníci zdejšího gangu, kteří se s vámi moc vybavovat nebudou. Doporučuji to vzít kolem nich oklikou, nebo je v tichosti (anebo za většího rámusu) poslat na onen svět. Volba je na vás. Výčitky mít nemusíte, rozhodně se nejedná o žádné neviňátka.

Hratelnost: "Cyberpunkový Assassins Creed"

Na výběr máte zhruba ze dvou hlavních typů hratelností. A to z přímé akce ve stylu Killzone nebo naopak kradmého postupu ve stylu Assassins Creed. I tady funguje tzv. Cover systém, takže je zde možnost se schovat za překážku. Hra navíc umožňuje identický způsobu vylepšování (Augmentace) z Human Revolution. Můžete tak opět za Praxis body (nechají se najít nebo získat za zkušenost) hackovat počítače a obracet hlídací roboty proti svým pánům, bořit zdi, být neviditelní, nebo třeba rychleji běhat, aniž by jste přitom vydali jediný zvuk. Podobně se nechají vylepšovat samotné zbraně. Můžete na ně nechat přidat různá přídavná zařízení, ale můžete upravit jejich samotné parametry. Místo Praxis bodů se k těmto vylepšováním používá získaná hotovost.

Verdikt: "Rozhodně nepřehlédněte"

Tato hra není dokonalá. Nejvíc trpí ovládání, které nebylo na iPady zjednodušené, ale naopak je ještě o kus složitější oproti předchozímu dílu. Navíc je toto ovládání spíš vhodné pro Stealth postup hrou než určené k přímé akci. Na to jí schází větší intuitivnost takového Shadowgunu. Vše ostatní je jinak dokonalé a i přes krátkou herní dobu je to jedna z nejlepších her pro chytrá zařízení.

Celkové hodnocení 9/10

Cena 5.99€

Cena 198,90 Kč