[iOS/Android] Ravensword: Shadowlands - povedené RPG do kapsy [Recenze]

Napsáno: 15. 10. 2013 11:11

Když se řekne RPG každý fanda tohoto žánru si zřejmě vybaví onen svůj oblíbený titul. Hry na hrdiny (role-playing games) mají mnoho poddruhů např. JRPG (série Final Fantasy), Hack and slash RPG (Diablo) anebo také MMORPG tedy hry zaměřené hlavně na online zážitek. Ačkoliv v dnešní době najdeme snad ze všech druhů RPG kvalitní zástupce pro naše chytrá zařízení, v mnoha případech se jedná o předělávky z konzolí. V dnešní recenzi si ovšem představíme originální hru na hrdiny Ravensword: Shadowlands, která vznikla od základu hlavně pro smartphony, takže obléct brnění, nacpat kapsy léčivými lektvary a jdeme na věc.

Ravensword: Shadowlands je již druhé pokračování mobilního rpg autorů ze studia Crescent Moon Games a není zas tak originální kousek jak by se z úvodu mohlo zdát. Faktem je, že vznikl pro mobilní platformy, ale každý fanda RPG her jako Skyrim či Oblivion ze série The Elder Scrolls nebo také prvních dvou dílu Gothic bude po pár minutách hraní okamžitě cítit "odkud vítr vál". Autoři se jasně inspirovali při vytváření jejich hry právě výše zmíněnými RPG velikány. Co to tedy ve finále znamená? Samozřejmě je to dobře, hra se hraje skvěle a bere si dobré vlastnosti z těchto her, bohužel i některé špatné. Pojďme si tedy společně níže popsat jak se tento titul po všech stránkách autorům podařil.

Bylo, nebylo...

Tak dobře příběh Ravensword není zrovna nejoriginálnější v kostce by se dal popsat následovně - velký zlý démon chce zničit svět a jenom vy jakožto jediný hrdina máte tu moc najít všechny kameny Ravenstones a tím si otevřít cestu k jedinečnému meči - Ravensword a porazit tak zákeřného démona z hlubin temnot. Zřejmě každý z tohoto popisu pozná klasické RPG klišé, příběh zde opravdu hraje až druhou kolej a nenajdete zde ani nějak charakteristicky výrazné postavy, nebo vymoženost jako dabing u všech postav. Tento fakt je dán právě i nižším rozpočtem malého, ale přesto ambiciozního studia. Kompromisy jsou tedy ve hře s otevřeným světem znát, ale co hra ztrácí na poli příběhu, vrací v hratelnosti.

Hned na začátku si vytvoříte vlastní postavu, zadáte jí základní atributy hodnot jako útok, obrana atd. a vyrážíte do světa. Celkově systém vylepšování postavy je velice povedený a naleznete zde nespočet vlastností do kterých lze své dovednostní body investovat. V základu po každém novém vývojovém levelu vaší postavy investujete do primárních statistik - síla,rychlost atd.. No a pak zde máme  také talenty rozdělené do čtyřech skupin (hlavní, boj, magie, stealth) a zde si pak můžeme "vypiplat" detailně vlastnosti postavy jako výšku výskoku, plížení, rychlost běhu, střelbu lukem a mnohé další (zdravím Skyrim). Vylepšování postavy je rozhodně jedna z nejpovedenějších vlastností hry. Na vylepšování postavy navážu již samotným inventářem a předměty ve hře. Opět si zde hra zaslouží velkou pochvalu, když si člověk uvědomí, že se jedná o indie hru pro mobil je velice úctyhodné kolik druhů zbraní, brnění i dalších předmětů najdete. Máme zde klasické meče, sekery, palcáty, luky, kuše, dokonce i jednodušší pušky. Vaše zbraně pak lze i vylepšit přidáním speciálního artefaktu. U brnění se opět jedná o slušný výběr a hodně sejde na zvolené obtížnosti - jak moc všechny předměty ve hře využijete. Vaše postava také není stroj, občas musí jíst a spotřebovat nějaké to stehýnko, proto i z nepřátel ve formě zvířat může vypadnout jídlo - lovit zvěř se tak doporučuje. Na celý inventář se ovšem váže hmotnostní limit, kdy každý předmět má svojí váhu a pokud překročíte tento limit postava nahodí laxní chůzi se kterou nikam nedojdete (zdravím Skyrim po druhé). Ve hře rovněž naleznete kouzelné předměty pro vaše magické schopnosti, nebo můžete např. krást předměty z domů a prodávat jej kupcům, ale pozor ať vás nikdo nevidí (kde jsem to jenom viděl).

Po soubojové stránce je hra rozhodně povedená. Jedno tlačítko slouží pro útok a při držení pro krytí štítem, dále je tu tlačítko pro úhyb/úskok a také tlačítko pro použití magie. Vše pak doplňuje spodní slot pro rychlou volbu, kde si můžeme libovolně nastavit různé předměty z inventáře. Souboje s nepřáteli jsou pak doprovázeny rag-doll fyzikou, tedy po konečném úderu se jejich tělo realisticky svalí na zem popř. skutálí z kopce atp.. Ve hře také nebude chodit pouze pěšky, ale co nevidět budeme moci pořídit tzv. mounty - tedy zvířátka na dopravu :). První to bude klasický kůň a v pozdější fázi hry získáme v rámci úkolu i okřídleného ještěra, na kterém se bude dát po lokacích létat. Z mountu se dá také útočit. Hra nám také po vzoru...ehm vy víte koho nabídne libovolné přepínání kamery ze třetí osoby do první. Pohled z první osoby sem pak obzvlášť využil u střílení z luku/kuše, kde bylo nesrovnatelně přesnější zamířit na hlavu protivníka.

Za sedmero horami...

Hned jakmile si vytvoříte svého hrdinu hra vás vykopne do otevřeného světa o slušné rozloze. Celá mapa by se dala rozdělit následovně - ve středu je velké město a na všechny čtyři světové strany najdete různorodé lokace. Je škoda, že velké město je ve hře jenom jedno, protože je krásně udělané a rozhodně bych chtěl vidět i další, bohužel dále už najdeme ve hře jen menší osady. Celkově se level design jednotlivých lokací povedl, je různorodý a tak ani po čas hraní nenudí. Jednou se tak podíváme do pouště, jindy do zasněžených hor, exotického tropu nebo také krásného středozemí. Na level design se váže i samotný design monster, kde opět musím autory pochválit, nejenom že vypadají dobře, ale najdeme zde i docela dost druhů nepřátel - od malých elfů přes divočáky až po velké trolly,obří pavouky nebo také dinosaury. Z každého nepřítele po zabití vypadne nějaký ten měšec zlata a předmět, takže se vyplatí každého poctivě prohledat.

K čemu by byla velká mapa, když by na ni nebylo co dělat? Hra nám nabídne kromě hlavního příběhu také spousty postranních úkolů od vedlejších postav. Vedlejší mise nejsou špatné a občas i překvapí originálním pojetím, proto se vyplatí projít každou lokaci a promluvit si s každou postavou, hlavně pak v samotném městě, kde je postranních úkolů nejvíce. Hlavní příběhová linka se dá dohrát za nějakých cca 6hodin, pokud budete dělat nepovinné úkoly celkový čas se vyšplhá na cca 10 hodin. Vše se také odvíjí od nastavení úrovně obtížnosti, zde hra občas dost zlobí. Opět po vzoru TES zde najdeme obtížnost ve stylu posuvného ukazatele asi jako u ovládání hlasitosti a několikrát se mi stalo, že hra byla nepřiměřeně těžká a po ubrání zase moc lehká. Někdy tak bylo dost obtížné najít tu správnou obtížnost na míru pro hráče. Testovaná byla první verze hry. Další výtku bych měl k ukládání postupu ve hře. Je zde jeden slot pro uložení a pokud např. uložíte hru v nesprávný moment (při boji s těžkým monstrem) a nejste na tom dobře ani se životy, můžete se lehce dostat do prekérní situace kdy hru po smrti nahrajete a jste opět kousek od smrti. Samozřejmě je lepší tohle nedělat, ale úplně nejlepší by bylo mít ve hře alespoň 3 ukládací sloty ať má člověk možnost ukládat ve více situacích, jeden slot pro save je tedy žalostně málo. Ačkoliv hra po stránce designu a herní náplně je zábavná, chybí jí vetší dávka atmosféry a to pak hlavně ve městě a v lokacích s přátelskými NPC postavami. Rozhodně by nebylo na škodu do možného pokračování hry přidat více postav, protože některé lokace občas působí pustě a opuštěně (když pominu nepřátele). Hra si kromě dobrých vlastností velkých RPG ze serie TES bere také ty špatné - při hraní sem narazil na nespočet bugu typu zaseknutý nepřítel ve zdi, zlobící ovládání postavy, nesprávné animace postav atd., na druhou stranu, když ve Skyrimu s hutným rozpočet čítající několik milionu $ můžou draci létat ocasem napřed, nebo trollové odpalovat vaši postavu po úderu do jiné galaxie, tak proč by v malém indie projektu nemohl odpustit chyby plynoucí z otevřeného konceptu hry. Grafická stránka hry není žádná vyloženě bomba, ale rozhodně neurazí, spíše naopak. Občas se hráči naskytne pěkný rozhled na působivou krajinu a pokud máte silnější stroj lze si zvednout dohlednost na slušnou úroveň, což činí tento pohled ještě hezčím. Brnění a zbraně vaší postavy jsou pak rozporuplné - někdy natrefíte na krásný kousek, jindy jsou textury slabší. Hodí se dodat, že majitelé Tegra zařízení si také užijí real-time stíny postav ve hře a lehce vylepšenou grafiku. S poslední aktualizací rovněž autoři přidali do hry podporu gamepadu - takže stačí připojit skrze USB, popisky jsou pak ve hře dělány na xbox360 ovladač.

Ačkoliv Ravensword: Shadowlands není dokonalou hrou a najdou se zde menší i větší chyby, hra bezesporu patří k nekvalitnějším kouskům pro naše chytrá zařízení. Hraní jsem si i přes chyby užil a klady naštěstí nad zápory jasně převažují. Pro fandy RPG a hlavně pak RPG na styl TES Skyrim či Oblivion je to naprostá povinnost. Hra se dá pořídit za cca 140kč a za své peníze rozhodně dostanete slušnou porci zábavy třeba na nadcházející dlouhé zimní večery. Oproti prvnímu dílu, je pokračování Shadowlands obrovský skok směrem k lepšímu a jde vidět, že autoři mají velký talent a potencial do budoucna. Jen tak dále!

Hodnocení 8/10

Cena 136KČ

Cena 5,99 €