[PSV] Killzone: Mercenary [Recenze]

Napsáno: 25. 9. 2013 13:02
[PSV] Killzone: Mercenary [Recenze]

Když se řekne Killzone, každý znalý fanda Playstation si okamžitě tuto exkluzivní FPS sérii vybaví jako odpověď Sony na Xbox exkluzivitu Halo. Z počátku tomu tak opravdu bylo. Sony chtěla vlastní AAA sci-fi střílečku pro své konzole po vzoru úspěšného Halo, ovšem hned s prvním dílem ještě na PS2 bylo všem jasné, že série (naštěstí) není jen lacinou kopií exkluzivity od MS, ale naopak jde si spíše vlastní cestičkou s odlišným stylem hraní. Na začátku záři vyšel další díl této povedené série, ale tentokrát nejde o regulérní pokračování Killzone 3 z PS3 (to přijde až na PS4), ale jedná se o spin-off díl pro Sony handheld PS Vita. Povedlo se přenést Killzone do kapesního provedení? Na tuto otázku si zodpovíme v recenzi níže, ale už rovnou teď mohu napsat, že lepší FPS na přenosném zařízení nehledejte, protože nenajdete.

Výplata je důležitá

V celé sérii Killzone šlo vždy o boj mezi lidmi z planety Země a Helgasty z planety Helgan. Ve všech předchozích dílech této série, jsme vždy bojovali proti Helgastum na straně lidí. To v Killzone Mercenary se vžijeme do role žoldáka Arran Danne, který neřeší jestli zabijí pozemské vojáky ISA, nebo Helgasty. Arran je nájemný žoldák, takže jediné co ho zajímá je peněžitý obnos za vykonanou práci, jestli mu ji zadá pozemšťan, nebo mzák už je vedlejší. Už z tohoto výkladu je jasné, že příběh nebude hrát v tomto dílu až takovou roli. Příběh je zde opravdu až na druhé koleji, ovšem není vše tak jednoduché jak se na první pohled může zdát. Celý děj se točí kolem zákeřné biologické zbraně, kterou pochopitelně chtějí dostat do rukou obě strany. Zahrajeme si tak po boku lidí i Helgastu a nebudou chybět ani příběhové zvraty. Jediná věc, kterou bych hře po stránce příběhu vytknul je němý hlavní hrdina, kterého neuslyšíte za celou hru promluvit. Arran je sice voják, který má rozkazy poslechnout bez komentářů, ale i tak jeho němost působí v jinak slušném příběhu trošku zle.

Boj bez servítek

Pokud je něco co odlišuje sérii Killzone od ostatních FPS typu Call of Duty, pak je to pocit střelby ze zbraní, kdy opravdu cítíte tíhu zbraně a všechny ostatní aspekty při střelbě dost realisticky. Dalším nedílnou součástí a velkým pomocníkem v bitvách je krycí systém, kdy postava vykukuje z poza rohu, nebo ukrytá za překážkou. Dobrou zprávou je, že všechny tyto vlastnosti velkých KZ dílu se perfektně přenesly na PSV a hra se díky dvojici analogů ovládá pekelně přesně a pohodlně. Ovšem to není vše, autoři ještě přidali další funkce šité na míru vlastnostem PSV. Vůbec poprvé v sérii Killzone hra nechá na vás jak jí budete hrát, buď můžete klasicky vystřílet vše co se pohne, anebo pěkně potichoučku likvidovat jednoho nepřítele po druhém. A přesně k této tiché likvidaci slouží dotyková obrazovka, kdy musíte v krátkém časovém úseku přejet prstem v požadovaném směru po obrazovce, aby vám pak byla odměnou jedna z mnoha brutálních animací při které nožem odpravíte nepřítele do věčných lovišť. Hra si celkově nebere moc servítky a předkládá nám násilí v surové formě, kdy krev cáká z nepřátel v hektolitrech, nebo není problém silnou zbraní připravit nepřítele o hlavu. Proto se hodí dodat - tohle dětem nekupujte. Další novinkou v sérii KZ jsou tzv. Van-Guard systémy, o co jde? Jednoduše by se dali nazvat power-upy, které vám občas dodají nějakou tu výhodu navíc. Najdeme zde např. ovladatelné mini-letouny na likvidaci zblízka, štít na ochranu při střelbě anebo air-strike systémy. Co užijete je zcela na vás a také na stavu vašeho účtu, kdy si jednotlivé vylepšení kupujete. Jakmile si zakoupíte Van-guard je pak otázkou času než se systém nabije a můžete ho použít. Hodí se napsat, že za to jakým způsobem likvidujete protivníky, jste náležitě zaplaceni a ohodnoceni.

K čemu by nám ve hře byla honba za penězi, kdyby jsme je nemohli pak pořádně za něco "rozfofrovat"? Proto zde najdeme black market, tedy černý trh se zbraněmi. Můžeme zde za vydělané peníze dokupovat munici, nové van-guard systémy, zbraně a výstroj. Výhodou je, že to co zakoupíme popř. vyděláme v kampani pro jednoho hráče se dá pak uplatnit v MP a zase naopak. Takže máme jednotný účet s penězi v SP i MP, stejně tak se nám přenáší výbava našeho žoldáka.

Jak už jsem popsal výše ve hře si zahrajeme jak na straně ISA tak vojáků Helgastu. Občas budeme mít po boku i nějakou tu AI, která pomůže s průchodem úrovně popř. s bojem. Umělá inteligence spojenců je na uspokojivé úrovni, nepletou se do cesty a dělají svojí část práce dobře, ale nečekejte že za vás postřílí protivníky. Ovšem někdy dokáže AI příjemně překvapit a být nápomocná. Pokud se např. rozhodnete pro stealth postup hrou, nebude vám parťák postup kazit, ale naopak taky se přidá a bude potichu likvidovat nepřátele. Co se týče AI protivníků asi byste na přenosném zařízení těžko hledali chytřejší a zákeřnější nepřátele. Neustále se aktivně kryjí, spolupracují ve skupinách a na vás dorážejí a snaží se vás obejít, pokud dlouho zůstanete v úkrytu neváhají vám tam hodit granát. Zvláště pak na těžší obtížnost je občas hra slušná výzva. Co vyšší obtížnost trošku kazí a zjednodušuje je váš radar, na kterém neustále vidíte nepřátele v blízkosti, což vám dává velkou výhodu. Ovšem ve hře je pár částí, ve kterých vám radar budou rušit a právě tyto části patří k nejtěžším, protože nevíte odkud vás nepřátele překvapí.

Co se týče samotné náplně misí, najdeme zde různorodé úkoly. Mise mají parádní průběh a každá umí skvěle gradovat až do jejího samotného konce. Bohužel největším záporem SP je jeho délka, která sahá na 4-5 hodin, kdy hodně sejde na vašem stylu hry. Pokud budete hrát spíše nepozorovaně tak pochopitelně vám hra zabere 5 hodin i více. Pokud ovšem na stealth nehrajete, můžete kampaň prolétnout i pod 4 hodiny. Omluvou zde může být fakt, že u každé mise se budete náramně bavit a kampaň snad netrpí hluchými místy, které by zde byly jen do počtu, neustále se něco děje a hra vám nedá ani na chvíli oddechnout. I proto je dost možné, že si mise budete chtít zopakovat a to nejen díky tomu, že jsou povedené, ale i díky faktu, že hra vám po dokončení každé mise nabídne průchod dané mise s jinými úkoly. Takže stejné místo, ale jiná náplň. U každé mise tak naleznete další tři alternativní úkoly na dané mapě. Jednou tak budete muset projít celou úroveň nepozorovaně, jindy zas budete muset sestřelit nepřátelskou loď určitou zbraní, nebo osvobodit zajaté vojáky. Alternativní náplni misí napomáhá i samotný level design, kdy mapy mají hodně odboček a jsou členité. Nejedná se tak o klasickou "tunel" mapu, kde se za žádnou cenu nedá odbočit z připravené cestičky.

Grafické orgie na cesty

Pokud je něco z čeho vám při prvotním pohledu na KZ:M spadne brada tak je to rozhodně grafické ztvárnění hry. A vůbec nebudu daleko od pravdy, když napíši, že hra je takřka srovnatelná s díly na PS3. Může za to i samotný engine hry, který byl použit z Killzone 3. Textury jsou krásně ostré, odlesky působí reálně a přirozeně a hra stínů a světla nemá na přenosném zařízení obdoby. Tato hra se svojí grafickou stránkou nastolila novou úroveň přenosnému hraní a v podstatě kdyby ve stejné podobě vyšla i PS3 vůbec za nic by se nemusela stydět. Hra jede v plném rozlišení PSV a navíc je obraz vyhlazen, takže žádné zuby či ostré hrany. A kolikrát se až budete divit co autoři ze studia Guerrilla Cambridge dokázali s HW PSV. Killzone Mercenary se tak řadí mezi nejhezčí hry na PSV i na jakékoliv jiné přenosné platformě široko daleko a nechává i takový Uncharted: Golden Abyss hodně daleko za sebou. I to možná bude pro někoho onen hnací motor, proč si projet SP několikrát. Hra vám nabídne k pohledu úžasné scenérie s dech-beroucím vizuálem a navíc to vše bez jakéhokoliv poklesu FPS. Jde vidět kolik brutálního výpočetního výkonu PSV nabízí, jenom chtít a hru pořádně zoptimalizovat.

Multiplayer a jeho nebezpečná návykovost

Hra nabídne kromě kampaně pro jednoho hráče i multiplayer. K dispozici máme 3 módy - Mercenary warfare je obdoba free-for-all, Guerilla warfare je team deadmatch a Warzone je pak variace na team deadmatch ovšem nejde zde pouze o zabíjení protivníku z druhého týmu, ale jsou zde úkoly, které se musí pro vítězství na dané mapě vykonat. To vše probíhá na šesti různých mapách inspirovaných SP kampaní a v maximálně 8 lidech. Mapy jsou perfektně designované a nechybí jím členitost a různorodost, navíc hra je plně přizpůsobená 8 lidem na mapě. Ačkoliv se může tento počet zdát poněkud malým na dnešní poměry, MP se hraje skvěle a na protihráče neustále narážíte a nemáte tak pocit, že pobíháte po prázdné mapě. MP je rozhodně povedený a koho baví tento typ her určitě si u něj užije dalších mnoho hodin kvalitní zábavy, jediná věc, která ho sráží je počet hráčů.

Killzone: Mercenary se řadí vůbec k tomu nejlepšímu ze žánru FPS na cesty. Ačkoliv ve většině aspektů ukazuje svojí konkurenci záda, sráží ho par nepěkných vlastností, které nejsou až tak docela domyšleny. Řeč je teď hlavně délce SP a počtu hráčů v MP. Obou těchto vad si zřejmě autoři byly vědomi a snažili se je vykoupit znovuhratelností v SP s jinými úkoly a upravenými mapami v MP, tak aby menší počet nebyl znát. Do jisté míry se to sice povedlo, ale stále se nemůžu ubránit pocitu, že to mělo být trošku jinak. Nicméně pokud se přes tyto vady na kráse jinak velice povedené a vyspělé FPS přenesete, čeká vás zážitek jaký jste zcela určitě v tomto žánru na přenosném zařízení ještě neviděli. Vypiplaná hratelnost, ohromující grafika a hlavně skvělá zábava - to je Killzone: Mercenary.

Hodnocení 9/10

Náš gameplay z beta-verze MP (neliší se stylem hraní od plné verze)