Neoficiální VS oficiální distribuce a záruka od nového roku

Napsáno: 20. 5. 2013 15:39
Autor článku: Marcel Meralai
Neoficiální VS oficiální distribuce a záruka od nového roku

V dnešní době velice aktuální téma k diskuzi na dlouhé hodiny jsme se rozhodli smrštit do tohoto článku a ujasnit si podle dostupných informací jak to vlastně s distribucí telefonů a tabletů v naší republice je. K tomu si povíme něco o další velice důležité části vztahující se k distribuci přístrojů a to zákonné záruční době, která od nového roku projde řadou úprav.

 

 

Česká distribuce VS neoficiální (šedý) dovoz

 

Pokud vám tyto pojmy nic neříkají, hned vzápětí je vysvětlíme. Určitě jste se setkali s rozdílnými cenami vašeho vysněného přístroje při výběru obchodů, kde byste jej chtěli zakoupit. Kromě samotného konkurenčního boje prodejců a tím jejich nastavených marží, hraje velkou roli v ceně zařízení právě jeho původ distribuce. V základu rozlišujeme dva druhy. Česká distribuce je určena přímo pro náš trh, kdežto u neoficiální distribuce se jedná o dovoz z blíže neurčeného zahraničí. V základu se jedná stále o stejný přístroj, má stejný HW i stejné funkce, popř. dostaneme stejné příslušenství. Přesto pokud se rozhodneme pro jeho koupi z neoficiální distribuce, můžeme ušetřit řádově tisíce korun -  jak je to možné? Bylo by to moc jednoduché, aby v tomto nebyl schovaný menší "háček/y".

 

Prvním problémem přístrojů z neoficiální distribuce, tedy šedý dovoz, jak bývají často nazývány, je nahraný software určený pro naprosto jiný kontinent (Asie atd.) a s tím spojené aktualizace SW a jeho jazykové mutace. Takový software může být třeba o něco méně vyladěnější než u CZ kousků, ale hlavně nemusí obsahovat náš mateřský jazyk. Android by sice v základu měl obsahovat všechny jazyky, ale praxe často bývá jiná a tím jak SW projde rukama mobilních výrobců (HTC je na tohle specialista), tak se může stát, že výrobce z důvodu zmenšení ROMky odstraní všechny jazyky a nechá jen ty, co jsou určeny pro daný trh, kam po expedici zařízení poputuje. A tak se pak stává, že si zakoupíte takovéto nové zařízení a po prvotním zapnutí český jazyk nenajdete, také se může stát, že češtinu obsahuje, ale zmizí po provedení aktualizace zařízení, popřípadě hard resetu (případ kamaráda). Naštěstí to by nebyl náš zelený Android, kdyby tento problém nešel nějak vyřešit. První případný způsob opravy pro pokročilejší uživatele by byl asi takový, že by zařízení odemkli a nahráli do něj oficiální ROMku z CZ distribuce - tím by se i jednoduše vyřešil problém s aktualizacemi, ale zas by při zásahu do SW mohli přijít o záruku nebo by se SW musel před reklamací uvést do původního stavu. Mnohem jednodušší způsob je využít některé z aplikací na Google PLAY, které nám jednoduše chybějící jazyk do přístroje nahrají. Jednou z takovýchto aplikací je vynikající program MoreLocale 2Tento program vám skrze jednoduché uživatelské prostředí dá na výběr z jazyků, které chcete do zařízení nainstalovat. Bohužel pro uživatele s Androidem Jelly Bean 4.2 vzniká problém se správnou funkčností programu a je tak třeba mít oprávnění ROOT (do předchozích verzí OS není ROOT potřeba).

 

Problém číslo dvě představuje záruční servis přístrojů. Oficiální CZ distribuce mají vetšinou i své české reklamační střediska, kam se zařízení v případě poruchy odesílá k opravě. Pokud zařízení pochází z jiné distribuce, tak jej nelze odeslat do těchto center - nejsou oprávněni opravovat zařízení určená pro jiný trh. Tím pochopitelně vzniká prodejci problém a musí záruční servis řešit jinak než s naší oficiální podporou. Pravdou zůstává, že na nás jakožto koncových zákaznících by se tento problém neměl nějak projevit, protože na cokoliv co do konce tohoto roku koupíme v ČR se automaticky vztahuje záruka 2 roky od data zakoupení, ať už se jedná o oficiální distribuci nebo neoficiální. Bohužel v praxi tím, že prodejci "šedin" nemají při případné reklamaci možnost využít oficiální opravárenská centra, stávají se případy, kdy záruku z nesmyslných důvodů neuznají nebo se mohou různě vymlouvat na mechanické poškození z vaší strany atp.

 

 

Mám obavy z případné reklamace, mám tedy raději zakoupit dražší českou distribuci?

 

Tohle je otázka opravdu do pranice. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že kupuji převážně neoficiální distribuce a nikdy jsem neměl problém. Vždy je to otázka daného obchodu, kde jste zařízení zakoupili a jeho solidního přístupu k zákazníkům. Pokud jde obchodu o dobré renomé, určitě si vás v dnešní době internetových hodnocení (zejména u e-shopu) nedovolí "odpálkovat" při skryté závadě, u které jste vy sami zjevně nic nezavinili. Při pročítání sáhodlouhých diskuzí na toto téma jsme dospěli k faktu, že i u oficiálních distribucí se lidem stalo, že se občas dočkali výmluvné odpovědi na reklamaci a nebyla jim tak uznána. Z toho, co jsme zjišťovali, jsme jasně usoudili, že pravidla platí pro všechny stejně a pokud natrefíte na nesolidního prodejce, pak vám při případné reklamaci nemusí ani pomoci fakt, že jste zakoupili oficiální českou distribuci. Pokud máte obavy z problémů při reklamaci, doporučujeme pročítat recenze obchodů, popř. hledat takové obchody, kde jasně více uživatelů potvrdilo solidní přistup při řešení neshod. (např. Heureka.cz). Další zajímavé situace nastanou po novém roce, kdy začne platit nový občanský zákoník, který v mnoha ohledech změní dosavadní způsob a pojetí reklamací.

 

 

Jak to bude s reklamacemi příští rok?

 

Do konce tohoto roku platí vcelku jasná pravidla při zakoupení zboží u nás v ČR - ode dne zakoupení se na něj vztahuje dvouletá záruka na skryté vady, nevycházející z běžného používaní, popř. zaviněné mechanickým poškozením uživatele. Od nového roku bude tento systém pozměněn. V zásadě dva roky záruky zůstanou, ale reklamace budou zřejmě o něco komplikovanější a budou vyžadovat trošku technického myšleni, což pro klasické konzumní uživatele bude zřejmě představovat problém. Největší změnou bude fakt, že prvního půl roku po koupi zařízení a při případné reklamaci musí dokázat prodejce, že závada v době prodeje na zařízení nebyla, v opačném případě musí závadu uznat a opravit. Po uplynutí půl roku a případné reklamaci závady už bude na kupci, aby dokázal, že se jedná o skrytou závadu a byla přítomna už při prodeji zařízení. Trošku matoucí, že? Další změnou bude možnost individuálního řešení případné reklamace. Nebude již potřeba odesílat zařízení do servisních středisek a čekat na ně až 30 dní. Nově je možné např. opravit vadnou část svépomocně, po předchozí domluvě s prodejcem a dostat nazpět poměrnou část peněz z hodnoty nového přístroje. Tím prodejci ušetříte čas, možná i peníze a sobě rovněž ušetříte čas za čekání na mnohdy jednoduché výměny vadných HW komponentů. Stejně tak už nelze požadovat výměnu celého přístroje v případě závady, ale s ohledem na charakter závady se bude přihlížet k tomu, jestli není možné a méně nákladnější vyměnit jen vadnou součástku. Tyto fakta ještě více nahrávají koupi spíše levnější neoficiální distribuce, protože od nového roku bude víceméně celé posouzení reklamace a vyřešení čistě na prodejci a jeho úsudku.

 

 

Pojďme si celá nová pravidla předvést názorně na příkladu a do hledáčku si vezmeme tablet Nexus 7 od firmy Asus. Tyto ačkoliv povedené tablety trpěli dost častou vadou - nekvalitní reproduktor uvnitř nich často odcházel právě do cca půl roku od koupi a projevoval se nečistým zvukem a chrastěním v určitých hloubkách. Čistě teoreticky si představte, že si tento tablet zakoupíte po roce 2014 a stane se vám tato závada, jak by asi mohl průběh reklamace vypadat?

 

Pokud se reproduktor tabletu poškodí před půl roční dobou od zakoupení, budeme víceméně "v klidu", protože prodejci s největší pravděpodobností budou v této půlroční době přijímat reklamace stejně jako tomu je dnes - bez větších vytáček. Pokud nastane problém po půlroční době od zakoupení, mohli bysme se dočkat od prodejce (nesolidního a neochotného si přidělávat další starosti) výmluvné odpovědi ve smyslu: "No jo pane, ale to jste si určitě pouštěl z reproduktoru neustále písničky na plnou hlasitost a odrovnal jste si to tím sám - tohle vám neuznám, je to vaše vina a při prodeji ta závada nebyla přítomna." Tak a co teď? Jak dokážeme, že tato vada je výrobní a způsobena použitím nekvalitního komponentu? Odpověď je jednoduchá, vždy když vás potká nějaká výrobní závada na přístroji, věřte, že zdaleka nejste sám, proto odpovědi hledejte na internetu v diskuzích nebo třeba Youtube. Konkrétně u tohoto případu mi stačily dvě minuty "googlování" a odpověď (zároveň důkaz) byla na světě.   

 

 

Z videa na YT je jasně patrný stejný problém jiného uživatele stejného zařízení a další uživatelé v komentářích píší o stejném problému, které je potkal. Pokud bysme měli hledat po fórech, najdeme mnohé další nespokojené uživatele. Tohle jsou už velice pádné důkazy o tom, že to není nic co by si člověk zavinil sám, ale že se jedná zcela jasně o nekvalitní HW komponent, který je třeba vyměnit a s tímhle materiálem by si vás už jen těžko dovolil prodejce "odpálkovat". Po tomto by následovala domluva s prodejcem o způsobu nápravy. Pokud jste manuálně zruční, můžete si komponent objednat nový a vyměnit sami, s tím že dostanete poměrnou část peněz za zařízení od prodejce zpět. Pokud se na tyhle věci necítíte, můžete klasicky opravu přenechat prodejci, který ji musí vyřešit. Tento systém dost připomíná postup pojišťoven v případě havarijního pojištění automobilu a jeho následnému řešení při bouračce. 

 

 

Snad jsme vám alespoň trošku objasnili tuto problematiku, jaké máte zkušenosti vy? Nestyďte se a podělte se s námi v komentářích!


Sdílet na FaceBook

Komentáře

    Přidat komentář

    Pokud chcete psát komentáře, prosíme, přihlašte se.

    Podobné články:

    [iOS/Android] Ovládejte váš bankovní účet telefonem - velký přehled internetového bankovnictví [Aplikace][iOS/Android] Ovládejte váš bankovní účet telefonem - velký přehled internetového bankovnictví [Aplikace]
    Internetové bankovnictví v PC nám mnohdy dokáže značně ulehčit život a ušetřit čas v rámci rutinních záležitosti, jako posílání plateb, kontroly pohybu na účtech atp., ale co když nemáme čas ani sednout k PC? Pak tu máme moderní alternativu v podo...
    Sledujte MS 2014 v ledním hokeji na svém Androidu!Sledujte MS 2014 v ledním hokeji na svém Androidu!
      Dnešním dnem začínají první zápasy  MS 2014 v ledním hokeji. Každý správný vlastenec určitě bude sledovat tuto velkolepou sportovní událost! Zápasy se někdy hrají v celkem nevhodný čas a v práci Vám televizi rozhodně ned...
    Modern Combat 5: Blackout – headshot mobilních FPS! [Recenze]Modern Combat 5: Blackout – headshot mobilních FPS! [Recenze]
    Když se řekne Modern Combat, mnozí hráči si vybaví jakýsi pokus mobilního vývojáře her - Gameloftu o napodobení úspěchu válečných FPS (first person shooter), jako Call of Duty nebo Battlefield. Ani pátý díl Modern Combat není v tomto výjimkou, ovš...
    Pixlr Express - jednoduchá úprava fotek, jako od profesionála! [Aplikace]Pixlr Express - jednoduchá úprava fotek, jako od profesionála! [Aplikace]
    Co kdybychom pořídili fotografii a chtěli přidat text? Zvýšily si jas, odstranili červené oči, vyladily kontrast a rozmazaly pozadí ? K tomu není potřeba stolní počítač nebo notebook. Vše se dá udělat na vašem smartphonu pomocí ap...
    Doodle Alchemy - ze čtyř elementů celý svět! [Recenze]Doodle Alchemy - ze čtyř elementů celý svět! [Recenze]
    Hra, díky které se konečně dozvíte, zda bylo první vejce, nebo slepice. Hra, ve které si zahrajete na stvořitele a ze čtyř základních elementů (vzduch, země, oheň, voda) vytvoříte až 288 různých věcí včetn...
    © 2017 Copyright mobile-effect.cz. All rights reserved. Created by Pavel Polák.
    Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace